Thursday, June 20, 2013

TIP DIET


Emm..kenapa agaknya selalu kita di pesan supaya perbanyakkan makan sayur dan buah berbanding makanan yang bergoreng atau berminyak? Cuba perhatikan gambar di atas. Ia menunjukkan gambar perut manusia apabila kita makan minyak, ayam goreng dan sayur-sayuran dengan jumlah kalori yang sama. 
Ini jelas menunjukkan 400 kalori minyak dan ayam goreng hanya dapat mengisi sedikit sahaja ruang perut manusia berbanding 400 kalori sayur dan buah. Jadi, kita memerlukan makanan yang bergoreng dan berlemak dalam kuantiti yang banyak untuk memberi rasa kenyang berbanding dengan sayur dan buah. 
Selain itu, minyak dan lemak tidak mengandungi karbohidrat dan protein serta vitamin dan mineral yang baik untuk kesihatan. Manakala, sayur dan buah pula tidak mengandungi lemak. Sebaliknya, ia tinggi kandungan vitamin, mineral, serat dan air yang sangat diperlukan oleh badan kita agar kekal sihat dan bebas dari sebarang penyakit. Atas alasan inilah kita disarankan untuk makan lebih banyak sayur dan buah dalam hidangan harian kita...



No comments:

Post a Comment